Index

Niels Peder Nielsen.dk

Opdateret 05.06.2026

Her er jeg af min kone Irene lynskudt i nærheden af Firenze på vores ferie 2007

Velkommen

til min beskedne hjemmeside.

Jeg gik på pension 1. februar 2008, og fraflyttede den skønne præstegård i Hjarup, og sammen med min kone Irene flyttede vi ind i mere ydmyge forhold på Janus la Coursgade 4, st. tv, 8000 Århus, men i sept 2010 solgte vi lejligheden og flyttede 1. dec. 2010 til Fredensgade 52,1,th også i Århus C. og nu er vi så flyttet for tredje og forhåbentlig sidste gang - til Grundtvigsvej 5, 8600 Silkeborg den 1. okt. 2011.

Kontakt os

Vi kan træffes på flere telefonnumre:

NPN mobil: +45 21769397

Irene mobil: +45 26611069

(alle med svar)

Min mailadresser er:
nielspedernielsen@mail.dk

Irenes mailadresse er: irenedalsgaardnielsen@gmail.com


Jeg blev 1. marts 2009 ansat som ulønnet hjælpepræst ved Silkeborg Oasekirke.
(Det samme sted, hvor vores søn Ruben Dalsgaard er ledende præst.


Se Silkeborg Oasekirkes hjemmeside
HER


ReFokus

Jeg har på min hjemmeside oprettet en "underhjemmeside" HER

Denne hjemmeside er oprettet for at give krop og skikkelse til den vision, som vi tror kan komme til at betyde noget for en hel generation.

ReFokus er stedet, hvor vi kan opmuntre hinanden, opflamme de nådegaver, Gud allerede har givet os, inspirere hinanden og i det hele taget have et dynamisk fællesskab, selv om man er kommet over de 50 år, og er stedet, hvor vi kan opmuntre hinanden, opflamme de nådegaver, Gud allerede har givet os, inspirere hinanden og i det hele taget have et dynamisk fællesskab, selv om man er kommet over de 50 år.

Dansk Europamission
Jeg har i en årrække (fra 2008 - 2020) siddet i bestyrelsen for Dansk Europamission, og som har et omfattende arbejde blandt forfulgte kristne, og hvor formålet er:

At sprede evangeliet om Jesus Kristus i verden, særligt i områder og blandt folkeslag, der ikke er åbne for traditionel mission;


At støtte den kristne kirke i sådanne områder gennem nødhjælps- og udviklingsprojekter, der retter sig mod alle, uanset politisk eller religiøst tilhørsforhold;


At hjælpe forfulgte og nødlidende kristne i områder nævnt under punkt 2.1.1;


At formidle oplysninger om kristnes livsbetingelser i bestemte områder med henblik på at styrke den kristne kirkes missionsengagement, også i Danmark.


Dansk Europamissions givere sikrer, at forfulgte kristne får bibler, så de kan blive opmuntrede i troen, advokathjælp og hjælp til selvhjælp


Dansk Europamissions givere sikrer, at forfulgte kristne får bibler, de kan give til åndeligt søgende mennesker, og de sættes i stand til at række ud til mennesker i nød i deres lokalsamfund gennem nødhjælps- og udviklingsprojekter 


Se mere på hjemmesiden HER
Du kan også møde DE på Facebook HER

Dansk Balkan Mission

Jeg har også i en årrække (siden 2008) siddet i bestyrelsen for Dansk Balkan Mission, et arbejde der har har næsten 30 år bag sig, og er startet af Gerda og Niels Arne Skov fra Brændstrup:


Dansk Balkan Mission er

... en hjælpeorganisation baseret på kristentro, der fungerer ved frivilligt arbejde, og som primært arbejder i Rumænien.

... en hjælpeorganisation som yder diakonal udviklingshjælp og formidler budskabet om Jesus Kristus som frelser og livsforandrer blandt fattige og især blandt romaer i det centrale Rumænien.

Det sker ved
– formidling af hospitalsudstyr, medicin, tøj/sko, fødevarer mm. til fattige og ældre;
– støtte til mange skoler med møbler og udstyr.
– etablering af el- og vandforsyning (hidtil 24 steder) og byggeri af multihuse med lægeklinik, skolestue og mødesal til roma-landsbyer omkring Câmpulung i Arges amt i det centrale Rumænien.

PS: Romafolket er kommet til at fylde meget i Dansk Balkan Missions arbejde. Det er et folkeslag uden land og end ikke FN-anerkendt, forhadt af mange, påhæftet en lang række fordomme er det værd at oplyse om dem. De er også et folkeslag uden generel adgang til uddannelse (kun 42% gennemfører grundskolen), sundhed, arbejde og bolig.


Se mere HER eller på Facebook HER

Mahabba

Jeg er nu også medlem af styregruppen for Mahabba.dk.


Mahabba - hvad?

Jo, Mahabba er arabisk og betyder kærlighed, og silkeborgdrengen Patrick McDonald har med afsæt i erfaringer fra ca. 50 lokalgrupper i  www.mahabbanetwork.com, England, rykket i ærmerne på nogle danske kirkeledere med henblik på at påbegynde et Mahabbaarbejde i DK, og det er efter nogen tids forberedelse lige på trapperne (se vedhæftet indbydelse HER)

Formålet med http://www.mahabba.dk er at hjælpe kristne til at forholde sig positivt til muslimer, øge forståelsen for muslimer og islam, udstyre troende til at dele Jesus med muslimer lokalt ved feks. at oprette lokalgrupper på tværs af kirkeskel i områder med muslimer og opmuntre disse lokalgrupper til regelmæssig bøn for muslimer, fremme kærligheden til muslimer og  fremme forståelsen for islam og dens kultur.


Mahabbas formål er:
At oprette lokalgrupper med støtte fra lokale kirkeledere på tværs af kirkeskel i områder med mange muslimer og opmuntre lokalgrupperne til regelmæssig bøn for muslimer, til at fremme kærligheden og til at fremme forståelse for islam og dens kultur.

At udruste kristne til at dele deres tro på Jesus med muslimer lokalt ved at opbygge venskaber og leve et liv, der demonstrerer kærlighed, respekt og nåde over for muslimer.

At holde kontakt med, samarbejde med og levere relevant information om og til lokalgrupperne.

At vejlede og oplære nye troende med muslimsk baggrund og udruste dem til at dele deres tro med andre muslimer.

At opbygge relationer til lignende indsatser for muslimer.

At opbygge relationer til Mahabbanetværker i andre lande.


Du er velkommen til at blive medlem af en lukket Facebookgruppe HER.

Se også Mahabbas hjemmeside HER 
Du kan også tilmelde dig en lukket Facebookgruppe HER


I tilknytning til Mahabbas arbejde er der oprettet en forening, der ordner mange af de juridiske spidsfindigheder, og det er www.mahabba-admin.dk


HER kan man læse en spændende beretning om det, der foregår i den muslimske verden


En lillebitte forfatter

Jeg har skrevet et bidrag til Hjarup kirkes historie med særlig henblik på den betydning det karismatiske fik for menigheden.

Det er 25 sider af en bog der hedder Karismatisk fornyelse i Danmark, og kan købes Det er 25 sider af en bog der hedder Karismatisk fornyelse i Danmark, og kan købes Det er 25 sider af en bog der hedder Karismatisk fornyelse i Danmark, og kan købes HER !

Men jeg har en lille "snydeudgave" som PDF og her kan man fra side 75 læse om betydningen af det karismatiske og betydningen af Dansk Oase i særdeleshed.

PDFudgaven kan du downloade PDFudgaven kan du downloade HER !

HER kan man læse en spændende beretning om det, der foregår i den muslimske verden

Refleksioner

Andre refleksioner - Tryk HER

(Der er vist over 200 forskellige med alle mulige emner og temaer)


Livsmod i den sidste del af livet -


Jeg blev opfordret til 21.04.2026 at holde et indlæg om det at blive gammel i vores lokale ReFokus i Silkeborg Oasekirke, og emnet hed: Livsmod i den sidste del af livet.

 

Billy Grahams sidste bog om alderdommen (vis den) hedder: På vej hjem. Den udkom på dansk i 2012 da Billy Graham var i begyndelsen af 90’erne.

Billy Graham: “Det overraskede mig, hvor svært det er at blive gammel”

Han skriver bl.a., at det at blive gammel var “livets største overraskelse”, men understreger også, at alderdommen er en gave fra Gud, som kan leves med værdighed og retning.


Jeg har fået lov til at sige noget om livsmod i den sidste del af livet.
Og det er egentlig et smukt ord: livsmod, men måske også et ord, der kan føles lidt tungt, for hvad er livsmod, når kræfterne ikke er, hvad de har været?
Når noget er blevet sværere – eller er taget fra én?

Måske skal vi begynde med at aflive en misforståelse:

Livsmod er ikke det samme som livsoverskud.

Livsmod handler ikke om, at vi kan det hele, orker det hele, eller føler os stærke.
Livsmod handler om, at der stadig er noget at leve for – og nogen at leve hos.

 

At give slip – og stadig være den samme

En del af det at blive ældre er, at vi må give slip. Slip på opgaver. Slip på roller.
Nogle må slippe et arbejde, de har haft i mange år.
Andre må slippe funktioner i kroppen, som ikke længere virker, som de gjorde før.
Og nogle må give slip på mennesker, de elsker.
Det gør noget ved os.

Men midt i alt det er der noget, der ikke forsvinder: Vores identitet i Gud.

Vi er ikke først og fremmest det, vi gør.
Vi er dem, vi er – i Kristus.

Det betyder, at selv om vi mister noget, så mister vi ikke os selv i Gud.

 

Fra at bære – til at blive båret

De fleste af os har levet et liv, hvor vi har båret meget.
Ansvar. Familie. Arbejde. Bekymringer.

Men der kommer en tid, hvor vi ikke kan bære på samme måde længere.

Og det kan være svært, for vi vil gerne klare os selv.

Men der er også noget dybt i det her: At vi får lov til at erfare, hvad det egentlig vil sige at blive båret.

Der står et sted i Bibelen: 1. Esajas 46,4: “Til jeres alderdom er jeg den samme, til I bliver grå, vil jeg bære jer. Jeg har gjort det, og jeg vil stadig løfte, bære og redde.”

 

Det er som om Gud siger: Hele livet har jeg været der – og jeg slipper dig ikke nu.

Måske er det ikke et nederlag at have brug for hjælp.
Måske er det en indgang til noget endnu dybere: At leve af nåde.

 

At se tilbage – med tak

Livsmod handler ikke kun om det, der ligger foran.
Det handler også om det, der ligger bagved.

Når vi ser tilbage på vores liv, kan vi se meget forskelligt.
Der er sikkert også ting, vi ville ønske, vi havde gjort anderledes.

Men der er også noget andet: Guds trofasthed. Han har været der. I glæden – og i det svære. Også de steder, hvor vi måske ikke så det dengang.

Taknemmelighed kan være en stille kilde til livsmod.

At sige: “Gud, du har været med mig indtil nu – så vil du også være med mig det, der ligger foran.”
Salme 23,1.4.6 (uddrag): “Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød… Selv om jeg går i mørkets dal, frygter jeg intet ondt, for du er hos mig…
Godhed og troskab følger mig, så længe jeg lever.”

(Kendt og tryg – mange vil kunne hvile i den.)

 

Vi er på vej hjem

Noget af det, der måske forandrer sig med alderen, er vores forhold til fremtiden.

Da vi var unge, lå det meste foran os.
Nu ligger mere bag os end foran os.

Men for en kristen er fremtiden ikke blevet mindre. Den er blevet større.

Vi er ikke bare på vej mod afslutning.
Vi er på vej hjem.
Hjem til Gud.
Hjem til det liv, hvor der ikke længere er smerte og tab.

Det kristne håb er ikke en vag tanke.
Det er et løfte, og måske er det sådan, at jo tættere vi kommer på målet, jo klarere kan håbet blive.

 

Du er stadig til velsignelse

Nogle kan komme til at tænke: “Jeg er ikke til så meget nytte længere.”

Men det passer ikke. I Guds rige måles værdien ikke i effektivitet.

Et menneske, der beder, er ikke mindre vigtigt end et menneske, der handler.

Et menneske, der lytter, kan være en større velsignelse end et menneske, der taler meget.

Trofasthed har en stor værdi i Guds øjne. Så selv om du måske kan mindre,
så betyder du ikke mindre.

Salme 71,17-18: “Gud, fra min ungdom har du oplært mig,
og endnu forkynder jeg dine underfulde gerninger.
Svigt mig ikke, Gud, når jeg bliver gammel og grå,
men lad mig forkynde din styrke for næste slægt.”

 

Når modet bliver stille
Måske forandrer livsmodet sig med årene.
Det er ikke sikkert, det føles som styrke længere. Måske føles det mere stille.

Jeg læste engang om en ældre mand, der sagde kort før sin død: “Jeg er ikke så modig længere – men jeg er tryg.”

Det er måske dér, livsmodet ender: Ikke i, at vi selv er stærke, men i at vi er trygge. Trygge i, at Gud kender os. Trygge i, at han har båret os hele livet.
Og trygge i, at han også vil bære os det sidste stykke.

  1. 2. Korintherbrev 4,16-17:

“Derfor mister vi ikke modet, for selv om vort ydre menneske går til grunde, fornyes vort indre menneske dag for dag.”

 

Afslutning

Så hvad er livsmod i den sidste del af livet?

Måske er det ikke at holde fast i livet med alle kræfter, men at holde fast i Gud. Eller rettere: At opdage, at det i virkeligheden er ham, der holder fast i os.

 

Bøn

Herre vores Gud.

Tak for livet – for alle de år, du har givet os.
Tak for det, vi har fået lov til at bære,
og tak for det, du har båret for os.

Tak fordi du ikke slipper os,
heller ikke når kræfterne bliver mindre,
og vejen bliver sværere.

Lær os at leve med det livsmod, som kommer fra dig –
ikke i vores egen styrke,
men i tillid til, at du er med os.

Giv os fred i det, der er svært,
og taknemmelighed for det, der har været.

Og hold os fast i håbet om,
at vi er på vej hjem til dig.

Bær os – hele vejen.

Amen.

Spørgsmål til (Livsmod i den sidste del af livet).

At give slip – og stadig være den samme

Fra at bære – til at blive båret

At se tilbage – med tak

Vi er på vej hjem

Du er stadig til velsignelse

Når modet bliver stille

Eller noget helt tredje (fællesskab, grupper, kirken Guds ord, bøn) osv .


Stedet hvor vi bor!

Grundtvigsvej 5

Vi flyttede 1. okt. 2011 ind på Grundtvigsvej 5 i Silkeborg, og vi nyder fantastisk meget det smukke hus, og de fine omgivelser i Balle, og hvor vi har gode lejere i "kælderen".

Havehuset, som vi anskaffede i 2016

 

Sommerhuset i Truust, som vi anskaffede os i 2017 

Jeg er meget glad for min ansættelse som ulønnet hjælpepræst ved Silkeborg Oasekirke.

Klik HER og følg lidt med i hvad der foregår i "min" kirke!

Familieting

Når jeg får tid fortæller jeg lidt om vores efterhånden 19 mand store familie.
(Billedet er fra min 60 års fødselsdag i 2005)

Ja, så er der et billede igen, 10 år senere. Jeg fejrede den 20. juni 2015 min 70 års fødselsdag og i den forbindelse gav børnene og børnebørnene mig et billede af hele familien

Familiens store sorg.

Læs også vores meget personlige beretning om Thomas Hermansens drukneulykke i august 2010, og om Casa Thomas projektet.

Lyt her til Elsebeth Hermansens fortælling om sorgen, der aldrig vil dø HER

Eller læs omtalen i Kristeligt Dagblad HER

Min Volvopassion.

Nogen vil vide, at jeg har en lille passion: Gamle Volvoer.

Dem har jeg haft nogen stykker af siden 1973, hvor jeg fik min første Volvo Amazon af min svigerfar. Det er så over årene blevet til forskellige modeller i 200 serien, og gennem 7 år var det en fra 700 serien.
Siden 2013 har det så været en V70 (2002 model)

Familiens Volvoer har været:

Jeg ved ikke om jeg har en dårlig indflydelse på næste generation eller de også blot har øje for nogle gode egenskaber ved netop det bilmærke skal jeg ikke selv dømme om, men vi har eller har haft i familien følgende Volvoer

240/940/V70 (Sara og Keld)

Amazon, 240, 740, V70 (Irene og NP)

240/740/V70/V30 (Ruben og Hanne)

V50/850/XC60 (Dina og Morten)

XC40 (el) (Rakel og Mikkel)

XC40 (el) (Sara og Keld)

En halv Volvo -  Polestar 2 (el) (Ruben og Hanne) 

BLOG

Jeg har også en lille beskeden BLOG:

Niels Peder Nielsens blog

Hvad er så det vil en eller anden sikkert spørge?

Det bedste svar er nok, at det er en "åben" hjemmeside, som man kan gå ind på, skrive noget til - oprette en kommentar til, der så kan ses af alle andre.

Her vil du jævnligt kunne finde emner, jeg skriver noget om, emner, som jeg synes kan, bør og skal kommenteres.


Links til en del hjemmesider med organisationer, der har noget på hjerte

HER er en side med links til forskellige organisationer, nyttige links til opbyggelige sider m.m. 

Facebook

Jeg har også en profil på Facebook. SE HER

Skype.

Jeg er også på Skype og mit Skypenr. er niels.peder.nielsen

Ledersider

HER er en beskeden lederside med små relevante tips for ledere. 

Morten Munch

Her kan du bl. a. se Morten Munchs artikel om  Profeti i Ny Testamente og i dag

Boganmeldelser - Klik HER

Læs anmeldelsen og et par afsnit af bogen Lazaruslivet HER

Lazarus' historie fortæller om et liv fyldt med håb og fortvivlelse, forventning og skuffelse, død og liv. Stephen W. Smith tager læseren med på en indsigtsfuld rejse gennem Lazarus' liv mod afklaring og åndelig forvandling, skriver udgiveren Prorex.

Læs min anmeldelse af Magnus Malms bog:

Bag billedet - nu med "prøvesmagning" .

Her kan du også læse lidt nyt fra Magnus Malms bog Kendetegn